En digital dag

Hun lister seg rolig inn på badet for å ikke vekke 6-åringen. Mobilen, som har ligget på nattbordet hele natten, har sørget for at hun har kommet seg opp til rett tid. Den har allerede blitt sjekket for meldinger som kan ha tikket inn i løpet av natten. Dagen i forveien har hun tatt opp fotballkampen som sønnen så gjerne ville se. Nå ruller den over tv-skjermen mens frokosten inntas. Hun har det travelt og tar derfor ikke mobilen frem før hun sitter på toget til universitetet. Togreise betyr at det er tid for podkast. Hun har flere podkaster hun liker å høre på,  blant annet ”Pengerådet” og ”Foreldrerådet”. Hun fortsetter å høre på podkasten mens hun venter på bussen. Podkasten pauses. Bussreise betyr nemlig musikk.

Dette er en beskrivelse av en typisk morgen for student x. Allerede før hun har kommet seg ut dørene om morgningen har hun benyttet seg av forskjellige digitale flater. Hun sier selv at mobilen blir sjekket jevnlig gjennom hele dagen. Det som blir mest brukt er facebook, nyhetssider, notater i kalenderen, og meldinger/messenger. På universitetet foretrekker hun å notere for hånd, men velger nå å bruke pcen. Faget heter jo tross alt ”Literacy i digitale omgivelser”. 

Når hun kommer hjem bruker hun gjerne pcen til matoppskrifter, og hører gjerne litt på musikk hvis hun er alene. Etter middagen får 6-åringen av og til låne mobilen til fotballspill. Da må hun ty til pc-skjermen for å sjekke mail og lese aviser. Når dagen er på hell og barnet er i seng slapper hun gjerne av med en serie, ofte mens hun sjekker Facebook samtidig. I løpet av dagen har hun benyttet seg av flere typer digitale verktøy. Men én ting skal være som det alltid har vært: handlelister. Handlelister skal skrives for hånd. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen